24 Μάι Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα GO4MINT: Ανακαλύπτοντας τα ταλέντα μας! (Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σπάρτης, Απρίλιος – Μάιος 2023)
Με έμφαση στη διδακτική αξιοποίηση των Φυσικών Επιστημών, της Ρομποτικής και των εφαρμογών τους και με το βλέμμα στην ολόπλευρη ενίσχυση των εφήβων για έναν επιτυχημένο επαγγελματικό προσανατολισμό, η Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Σπάρτης και το Εργαστηριακό Κέντρο Φυσικών Επιστημών (Ε.Κ.Φ.Ε.) της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Λακωνίας, πραγματοποίησαν μία ακόμη επιτυχημένη συνεργασία, στο πλαίσιο της ευρύτερης υποστήριξης και προώθησης της εργαστηριακής διδασκαλίας.
Στον άρτια εξοπλισμένο χώρο του εργαστηρίου Sparti TechLab της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Σπάρτης, φιλοξενήθηκε το πρωτοποριακό πρόγραμμα STEM με πλήρη τίτλο «GO4MINT-Parkours», προϊόν συνεργασίας δύο διεθνώς καταξιωμένων εκπαιδευτικών οργανισμών, του Goethe-Institut και της LIFE Bildung Umwelt Chancengleichheit e.V.
Το αρκτικόλεξο ΜΙΝΤ σημαίνει Mathematik, Informatik, Naturwissenschaften, Technik, ή , σε αγγλική απόδοση “STEM” , από τις λέξεις Science, Technology, Engineering, Mathematics, δηλαδή Φυσικές Επιστήμες, Τεχνολογία, Μηχανική και Μαθηματικά).
Το πρόγραμμα αυτό καλύπτει με στοχευμένη μεθοδολογία πέντε σημαντικούς θεματικούς τομείς: Πληροφορική και Ηλεκτρονικά, Ηλιακή Τεχνολογία, Βιονική, Οπτικές Τεχνολογίες και Συντήρηση Μνημείων. Αποτελείται από 15 εξοπλισμένους πειραματικούς σταθμούς-εργαστηριακούς πάγκους (“parkours”), οι οποίοι προσφέρουν την ευκαιρία βιωματικής κατανόησης φαινομένων της Τεχνολογίας και των Φυσικών Επιστημών και ευρύτερης διαθεματικής μάθησης. Κάθε σταθμός περιλαμβάνει σύντομες πληροφορίες, ελκυστικές ερωτήσεις, ευχάριστες εργασίες και ασκήσεις με μορφή παιχνιδιού, γρίφου ή πρόκλησης. Τα σκεύη και τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν είναι πιστοποιημένα ως προς την ασφάλεια και την καταλληλότητα για διδακτική χρήση. Το πρόγραμμα φιλοξενήθηκε το προηγούμενο χρονικό διάστημα στο στο Goethe-Institut Athen και στο Ευγενίδειο Ίδρυμα με επίσης αξιοσημείωτη επιτυχία.
Επαγγέλματα του μέλλοντος, όπως αυτά του μηχανικού ρομποτικής και αυτόνομων συστημάτων, του ενεργειακού συμβούλου, του ειδικού στη νανοτεχνολογία, στη μηχατρονική, στη βιονική, στην ψηφιακή αποκατάσταση μνημείων και ευρημάτων, αποτέλεσαν πόλους έλξης και έμπνευσης για τα παιδιά. Με κέφι και φιλομαθή διάθεση, οι ομάδες «έκαναν το ρεύμα να κυκλοφορήσει, προγραμμάτισαν το ρομπότ, εξερεύνησαν τις πρώτες ύλες για την ηλιακή ενέργεια, ανακάλυψαν οπτικά φαινόμενα, εξερεύνησαν το αξίωμα του νούφαρου, έκαναν το φως ταχύτατο μήνυμα κι έφεραν φως στο σκοτάδι!»
Μέσω των πειραματικών δραστηριοτήτων, οι μαθητές της Λακωνίας, αναμφίβολα ωφελήθηκαν, αφού είχαν τη μοναδική ευκαιρία
– να πειραματιστούν στοχευμένα, διερευνητικά και ανακαλυπτικά
– να αναζητήσουν και να καλλιεργήσουν ολιστικά τις δεξιότητες τους με προσανατολισμό STEM
– να ανιχνεύσουν τα ταλέντα τους
– να κατανοήσουν φαινόμενα από την Τεχνολογία και τις Φυσικές Επιστήμες με παιγνιώδη τρόπο
– να διαμορφώσουν μια πρώτη εικόνα για επαγγέλματα και τομείς εργασίας που προσανατολίζονται στο μέλλον κ.ά.
Η δράση υποστηρίχθηκε οργανωτικά, επιστημονικά και διδακτικά από τον Διευθυντή της Δημόσιας Κεντρικής Βιβλιοθήκης Σπάρτης κ. Δημήτριο Σαγιάννη και την Υπεύθυνη του Ε.Κ.Φ.Ε. Λακωνίας κα Ελένη Παλούμπα και ολοκληρώθηκε σε αγαστή συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τις μαθήτριες σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης της Λακωνίας.
Οι θεματικές ενότητες των πειραματικών σταθμών έχουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον, καθώς εντάσσονται διεπιστημονικά και ολιστικά, σε διδακτικές ενότητες της Φυσικής, της Χημείας, της Βιολογίας, της Τεχνολογίας, της Πληροφορικής, των Μαθηματικών, της Ιστορίας κ.ά., υλοποιούνται με τρόπο διερευνητικό, ανακαλυπτικό και παιχνιδοποιημένο, ενώ, παράλληλα, προσαρμόζονται εύκολα στις διδακτικές βαθμίδες Γυμνασίου και Λυκείου. Λόγω των παραπάνω χαρακτηριστικών, η εκπαιδευτική αυτή δράση προσέλκυσε το ενδιαφέρον εκπαιδευτικών διαφόρων ειδικοτήτων, ανάλογα με τις διδακτικές αναθέσεις και τα ιδιαίτερα ενδιαφέροντά τους.
Έχοντας αποκομίσει ανεκτίμητα οφέλη από την εκπαιδευτική εμπειρία αυτή, οφείλουμε ευγνωμοσύνη στο Ινστιτούτο Γκαίτε – Goethe-Institut Athen και προσωπικά στην Υπεύθυνη του Τμήματος Εκπαιδευτικής Συνεργασίας του Οργανισμού, κα Ηλιάνα Κικίδου, για την εμπιστοσύνη και την παραχώρηση του πολύτιμου εξοπλισμού!
Ευελπιστούμε, τέλος, σε νέες δυναμικές κι επωφελείς συνεργασίες, που θα εφοδιάσουν τα παιδιά μας -ως πολίτες του ραγδαία εξελισσόμενου ψηφιακού κόσμου- με τεχνικές και ήπιες δεξιότητες, ώστε αρχικά απόμακροι παγκόσμιοι στόχοι όπως η βιώσιμη ανάπτυξη, η πρόοδος και η ευημερία, να γίνουν υλοποιήσιμοι και εφικτοί!
Φωτογραφίες από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα: https://bit.ly/go4mint